Säng

Det är viktigt med en bra säng när man har tietzes. Jag känner mig dum, men jag har faktiskt inte förrän nu riktigt förstått hur viktig sängen är.

Förut hade jag en alldeles för mjuk säng (men har bytt till en fastare säng). Eftersom jag ligger på rygg, betydde det för det första att mina armar sköts uppåt för mycket, så att armarna hamnade alltför långt upp i jämförelse med kroppen. Att trycka ihop bröstmuskulaturen är definitivt inte bra när man har tietzes syndrom. För det andra, så sjönk min bak för långt ner i jämförelse med resten av kroppen. På så sätt spändes framsidan av överkroppen ut, vilket heller inte är bra.


Det var först nyligen, när jag fick hjälpa att på ett bra sätt träna sätesmuskulaturen, som jag insåg att samma regler som gäller för att få en bra hållning när man sitter eller står, även gäller när man ligger ner.

Så, nu har jag ett problem att lösa. Jag har en säng som är fast, så där kan jag inte ändra någonting. Möjligen, kan jag senare byta till en säng som har ribbotten. Men jag tänkte börja med att se om jag kan byta ut min bäddmadrass. Jag vet bara inte riktigt vad jag ska byta till. Kanske en madrass med något naturmaterial, till exempel en tagel- eller en futonmadrass.

Jag har sett att det säljs bäddmadrasser som extra tjocka på mitten, men jag vill helst inte köpa en sådan, eftersom den förstör fjädrarna i sängen.

Någon som kan hjälpa mig?


Kommentarer
Postat av: Mia

Hej:) Kul att hitta till din blogg....) Jag har oxå tietzes, fick diagnosen i somras efter några vidriga attacker natte tid:( Mår bättre men vågar inte riktigt leva som förr..Tar de lugnare för känner att smärtan gör sig påmind då och då. Många styrke kramar

2012-01-15 @ 19:50:10
Postat av: Anonym

Tack Mia, jag blir väldigt glad om du kan ha nytta av mina erfarenheter. Lycka till med att bli bättre! Jag hoppas att du snart vågar leva som vanligt. Hälsningar Sara

2012-01-17 @ 10:39:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0