Övningar vid tietzes syndrom

Ovanpå min vanliga, ganska lätta, fysiska träning (lätt styrketräning, qi-gong och ibland varmvattensträning), så gör jag följande träning för att stärka bröstmuskulaturen:

Jag lägger mig på golvet. Överarmarna ska vara i backen, rakt ut i från kroppen. Underarmarna reser sig vertikalt från golvet. Sedan pushar jag händerna uppåt tills de är utsträckta och möter varandra mitt ovanför kroppen.

Jag gör övningarna varje dag och stretchar efteråt. För att göra övningarna tyngre allteftersom, gör jag på följande sätt:
•    Normalt ökar jag med en "push" för varje dag.
•    När jag kommer till 20 repetitioner utan vikt, byter jag till en vikt om 0,5 kilo per hand.
•    När jag kommer till 20 repetitioner igen (vilket är det läge jag är i nu), stannar jag upp. Nu är frågan: Ska jag öka till 1 kg och bara träna varannan dag, eller är det bättre att bara träna med lätta vikter varje dag? Hur gör ni andra? Och vilka andra övningar gör ni?

Om jag någon dag till exempel har stressat, eller lyft för tunga saker, så kan jag dagen efter antingen vila helt (observera att jag bara vila en dag i så fall), eller bara minska antalet repetitioner. Det är sällan jag måste vila helt, men ibland händer det.

Är det någon som har fått tips på andra övningar av sin sjukgymnast?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0