Avslappning

När man lider av tietzes syndrom som jag gör, drar gärna musklerna i bröstet ihop sig. Träning, men också vila är viktig. Då menar jag inte vila, som i att sova, utan "aktiv" vila.

 

Efter att jag har tränat på morgonen (qi-gong, lätt styrketräning och en promenad), lägger jag mig ned på ett plant men mjukt underlag med underbenen på en pall. Kroppen och underbenen ska vara vågräta, låren lodräta och underbenen ska ligga på pallen med en axelbredds avstånd (om underbenen ligger ihop vilar inte knäna maximalt). Jag ser till att få stöd under nacken, men låter huvudet ligga så lågt som möjligt.

 

När jag ligger avslappnat, ser jag sen till att jag är varm på överkroppen. Jag brukar ta på mig en extra tröja, lägga på mig den elektriska filten, en fyrdubbel yllefilt och ibland ett duntäcke. Ni förstår poängen. Värme, Värme, värme. I början när jag precis hade fått tietzes fick jag rådet, att när jag var extra stel, så skulle jag lägga extra stöd under armarna och huvudet för att kunna slappna av bättre i bröstet. Med tiden har jag insett att det var ett dåligt råd, eftersom det bara göra att bröstmusklerna blir kortare. I stället är det bättre att lägga på sig mer värme och att öva på att slappna av.

 

Avslappning är tyvärr ingenting som har kommit gratis för mig. I många år tog jag medicin för att överhuvudtaget kunna slappna av. Sedan gick jag till en sjukgymnast som hjälpte mig med progressiv avslappning. Men tiden har jag lärt mig att det viktigaste för mig är att få en mental avslappning, då jag försätter både min hjärna och min kropp i totalt avslappnat tillstånd. Ibland klarar jag av att få till det på egen hand, ibland använder jag en cd-skiva till hjälp, och ibland måste jag gå på någon typ av handledning för att få till det (genom till exempel lärarledd qi-gong).

 

Det är svårt ibland att acceptera att jag måste öva avslappning för att inte bli alltför överspänd i bröstmuskulaturen. Men, efter många års erfarenhet vet jag hur mycket jag har att vinna på att lyckas bli mindre spänd i bröstmuskulaturen. Medicin fungerar bara till en viss gräns, jag kommer inte ifrån att jag måste var på avspänning/avslappning.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0